Laatste verslag uit Nepal - Reisverslag uit Ratmate, Nepal van Annemieke Dasler - WaarBenJij.nu Laatste verslag uit Nepal - Reisverslag uit Ratmate, Nepal van Annemieke Dasler - WaarBenJij.nu

Laatste verslag uit Nepal

Door: Annemieke van Dasler

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

17 Februari 2015 | Nepal, Ratmate

Namaste!

Hier alweer m'n laatste blog vanuit Nepal. Of eigenlijk meer over Nepal, want ik zit inmiddels alweer op het vliegveld van Mumbai waar ik een 7 uur durende lay-over heb..
M'n laatste twee weekjes in Nepal heb ik me echt super goed vermaakt! Als eerste stond de poonhill trekking op mijn programma. Hier had ik echt enorm naar uitgekeken, eindelijk echt goed de Himalaya zien én eindelijk weer wat lichaamsbeweging (ook niet onbelangrijk haha)!
Ik begon m'n trekking op een zaterdag met m'n Nepalese gids bij een klein Nepalees tentje om te ontbijten. We kregen echt super spicy soort bonen en een gekookt ei. Typisch Nepalees ontbijtje weer! En hoewel ik inmiddels best tegen wat meer spicy kan en het zelfs best lekker vind, toch liever niet als m'n ontbijt.. Daarna namen we de bus naar Nayapul om vanaf daar echt te beginnen met de trekking! Vanuit de bus kon je de Himalaya al goed zien, dus ik had er helemaal zin in!
Het begon echt super warm en op een niet heel spannende weg. Een soort grindpad, waar ook nog goeie jeeps kunnen rijden, langs de rivier en de bergen met heel veel bos erop. Rond een uur of 1 (ik viel inmiddels bijna om van de honger) gingen we eindelijk lunchen en toen bleek dat ineens ook al de eindbestemming voor dag 1! Onder het mom van goed uitrusten en herstellen de eerste dag, want anders krijg je daar de dagen erna last van.. Ik baalde eerst wel een beetje want ik kon nog makkelijk verder en ik dacht ook een beetje: wat ga ik hier doen de hele middag?! Gelukkig kwamen er in de lodges naast ons snel hele gezellige jongens uit de US! En er werd heel fanatiek een Nepalees spel gespeeld waarbij je schijfjes moet schieten op een vierkant bord (ik ben vergeten hoe het heet). Het lijkt qua regels een beetje op poolen. Heel leuk in ieder geval. Iets boven de lodges werd ook nog een veld geploegd met behulp van twee ossen. Dus hier was ik met de jongens naartoe geklommen en toen mochten zij het ook proberen! Ze vroegen of ik het ook wilde proberen, maar dat werd gelijk tegengehouden door de Nepalezen die erbij stonden omdat dit 'geen vrouwen werk' is..
Die avond na het eten werd ik ook nog door de Chinese dames, die in dezelfde lodge als ik verbleven, gevraagd of ik kwam bier drinken en dansen.. Beneden werd het bier al geproost en zette hun gids Nepalese liedjes op. Hier gingen zij voluit op dansen, echt hilarisch! Ik kan niet ontkennen dat ik zelf ook heb mee gedaan, maar dit was ook omdat ik het dan tenminste niet meer koud had ;)!
Dag 2 was een stuk zwaarder met 3200 steps en in totaal een klim van 1300 meter naar 2800 meter. De derde dag stonden we al om kwart over 5 op, om de sunrise op poonhill (3200 meter) te zien!
De eerste twee dagen was het heel bewolkt, dus ik maakte me een beetje zorgen of het wel een mooie sunrise zou zijn.. Maar het kon niet beter!! In het donker zag je al dat het helemaal helder was echt het was echt prachtig om de Himalaya zo in het donker te zien en ook alle sterren.. Na ongeveer een half uur-drie kwartier lopen kwamen we op de top van poonhill aan en eigenlijk waren we veel te vroeg. Oftewel: kou kleumen!! We hebben daar letterlijk staan springen en dansen om het warm te houden en zelfs rum (om half 7 's ochtends) kwam voorbij, maar die heb ik toch maar even overgeslagen.. Rond 7 uur kwam de zon op en het was echt prachtig! Echt het mooiste wat ik ooit gezien heb (klinkt cliché, maar is echt waar..)!! Ik hoop snel foto's te kunnen uploaden, maar zelfs die kunnen lang niet tippen aan hoe het echt was. Ik heb echt enorm genoten! Ondanks dat het echt enorm koud was.. Die bijna bevroren vingers (mensen moeten ook geen touchscreen camera's hebben in zulke kou) waren het waard!!
Daarna gingen we lekker ontbijten en toen zou er een 'slippery part' kunnen komen volgens mijn gids. Hij kwam ook ineens aan met een stok, wat mij echt totale onzin leek..
Maar goed, hij had het speciaal geregeld en heel veel mensen liepen ermee dus waarom dan ook niet.. Nou die stok heb ik hard nodig gehad! Het stuk bergafwaarts was echt een grote ijsbaan! Binnen 10 minuten was ik zelfs al gevallen en ik was niet de enige.. Zelfs sherpa's vielen! En veel mensen liepen ook met sneeuwijzers om hun schoenen. Uiteindelijk heb ik met dank aan m'n gids (en de stok) het gladde stuk gehaald en was het tijd voor een welverdiende lunch!
Daarna moesten we nog maar een klein stukje en de 2 dagen daarna vielen ook heel erg mee.. Het had eigenlijk prima in 4 ipv 5 dagen gekund.
Het grappige was trouwens dat de lodges waar we sliepen echt best luxe waren! Zachte bedden (die heb je hier zelden), enorme keus aan eten: spaghetti, macaroni, pizza, curry, noodles en natuurlijk dal bhat, en er was zelfs op veel plekken WiFi!! Dat vond ik dan eigenlijk weer een beetje té, dat hoort niet bij een trekking vind ik. Er waren zelfs overal warme douches, terwijl dat verder maar zelden is...
Op woensdag kwam ik weer terug en toen ben ik even rustig bijgekomen! Maar die dag erna was ik klaar om te paragliden!! Met een busje werden de andere paragliders en ik opgehaald, om vanaf Sarangkot te gaan vliegen. Het busje reed echt keihard door alle haarspeldbochten, dus dat was al spannend.. Eenmaal aangekomen was er een veld waarvan alle paragliders opstegen. Ik kreeg gelijk een helm op en een zekering pak aan! En ik moest vooruit rennen en toen vlogen we! Ik ging ook als eerste van onze groep!! Het was echt heeel gaaf! Helaas wel bewolkt qua bergen, maar toch. Je kon heel Pokhara en het meer zien. Echt geweldig! En het voelde gewoon alsof ik een een chille stoel zat te luieren. Heel leuk! Eerst gingen we gewoon rustig steeds hoger vliegen en toen foto's maken. En daarna mocht ik de stick vasthouden en ging hij trucjes doen! Dat was zoooo leuk! We gingen helemaal scheef en bijna over de kop! Echt gaaf!! Daarna landden we precies op de juiste plek (wat niet iedereen lukte, want even later zagen we ook mensen in het water landen). Iedereen had me bang gemaakt voor de landing (zeker als het winderig is en dat was het vandaag..) maar het ging super makkelijk. Benen recht vooruit strekken en rustig gaan staan. Ging top!! Als het goed is, is de landing ook gefilmd dus ik ben benieuwd. Ik heb de foto's en filmpjes op een cd'tje gekregen!
Afgelopen weekend was dus alweer m'n laatste weekend in Nepal en toen kwamen Judith en Annelies (andere vrijwilligers) nog naar Pokhara, super gezellig! We zijn naar Sarangkot gegaan voor sunrise. Om half 5 opgestaan, om vervolgens echt letterlijk 2 seconden een roze vlekje te zien en dat was de 'sunrise'.. En daarvoor ging iedereen zelfs juichen! Heel jammer. Gelukkig werd het de rest van de dag nog wel heel lekker weer, dus we hebben nog lekker gemountainbiked! Die dag erna nog een bootje gehuurd op het bekende Phewa lake en dat was mijn Nepal avontuur alweer..
Heel jammer om dit mooie land alweer te verlaten, maar zeker niet met een slecht vooruitzicht. Morgen ga ik namelijk verder in Bangkok, samen met Marit die nu waarschijnlijk ook al ergens in de lucht hangt! Heel veel zin in!!